Fotó a nagyvilágból sorozat #1

aug 4, 2019 | Kult

Van jó pár meghatározó fotó a történelmünkben, aminek nagy részét valószínűleg már mindenki látta legalább egyszer az életben. Azonban minden fotó mögött van egy érdekes történet is, amit most az új sorozatunkban szeretnénk bemutatni nektek. Íme az első öt fotó:

Falling Man – Richard Drew, 2001

Falling Man - Richard Drew, 2001

Ez a fotó a 2001. szeptember 11-i terrortámadás leghíresebb képe lett, amit az Associated Press munkatársa, Richard Drew készített erről az ismeretlen férfiről. A World Trade Center elleni terrortámadás során vetette magát a mélybe a férfi végső elkeseredésében. Rajta kívül körülbelül 200 ember cselekedett hasonlóan a közel 3000 áldozatból, azonban személyazonosságukat soha nem sikerült kideríteni a tornyok összeomlása miatt. Egyes feltételezések szerint a férfi a Windows on the World étterem alkalmazottja volt. 2006-ban egy dokumentumfilm is készült a zuhanó férfiről, Henry Dinger rendezésével.

Tank Man – Jeff Widener, 1989

Tank Man - Jeff Widener, 1989

A képet Jeff Widener, az Associated Press munkatársa készítette a Pekingi Hotel hatodik emeleti erkélyéről, 1989. június 5-én reggel. Egy nappal a Tienanmen téri mészárlás után történt a jelenet, ahol a kínai csapatok megtámadták a demokráciáért tüntető tömeget.

Widener feladata volt dokumentálni a vérengzés következményeit. Ahogy fotózta az áldozatokat, lerombolt buszokat, járókelőket, látta, hogy a pláza felől tankok közelednek sorban a pláza felé. Widener a fényképező lencsén keresztül látta, ahogy a bevásárló táskákat szállító férfi a tankok elé lépett, és karjaival intett, és megállásra késztette a tankokat.

A tankok megpróbálták kikerülni, de ő ismét beállt az útjukba. Widener biztos volt abban, hogy megölik az embert, de a tankokból mégse tüzeltek. Végül elhurcolták, de már csak azután, hogy megszületett a legendássá vált fotó. Évtizedek után a Tank Man globális hőssé vált. Az anonimitás még inkább egyetemessé teszi a fényképet, ami az igazságtalan rezsimekkel szembeni ellenállás jelképe mindenütt.

Lunch Atop a Skyscraper – Ismeretlen, 1932

Lunch Atop a Skyscraper - Ismeretlen, 1932

Számtalan alkalommal szembejöhetett már veled ez a fotó is, ami 11 embert ábrázol 840 méter magasan Manhattan felett. A Rockefeller Központ építése közbeni ebédszünetet örökített meg a fotós, ahogy a munkások kedélyesen ebédelnek, cigarettáznak és élvezik a kilátást, mindezt egy vékony gerendán biztosítás nélkül.

Az RCA épület 69. emeletén (most a GE épület) készített fotó a felhőkarcoló komplexum promóciós kampányának részeként került megrendezésre. 3 fotográfus, Charles C. Ebbets, Thomas Kelley és William Leftwich volt jelen a fotó készítésénél. Mindhárman egy napon publikálták a képet, mégsem tudni pontosan, hogy az említett fotót melyikük készítette.

Manapság New York emblematikus képe, nem lehet végigsétálni a Times Square-en anélkül, hogy ne fusson bele az ember egy bögrén, pólón vagy hűtőmágnesen.

V-J Day in Times Square – Alfreid Eisenstaedt, 1945

V-J Day in Times Square - Alfreid Eisenstaedt, 1945

„Kapd el a pillanatot, és örökítsd meg.” Ez volt a mottója Alfred Eisenstaedtnek, a LIFE magazin fotósának, aki a fenti képet készítette. A helyszín ismét New York, csak pár évvel később. 1945. augusztus 14-én véget ért a második világháború, és az utcákat elárasztotta az ünneplő embertömeg. Eisenstaedt a Times Square-n kereste a megfelelő témát, amikor egy tengerész, aki előtte volt, megragadta a nővért, megfordította a hátát, és megcsókolta.

Képe a 20. század leghíresebb és leggyakrabban reprodukált képévé vált, és jelképe az emberiség legvéresebb háborúja lezárásnak.

Flag Raising on Iwo Jima – Joe Rosenthal, 1945

Flag Raising on Iwo Jima - Joe Rosenthal, 1945

Tokiótól 1200 kilométerre délre fekszik Iwo Jima szigete, egy vulkáni halom, amely blokkolta a szövetségesek menetét Japán felé a második világháborúban. Az amerikaiaknak Iwo Jimát kellett volna légi bázisként használniuk, de a japánok tartották a szigetet. 1945. február 19-én az Egyesült Államok csapatai partot értek, és az egy hónapos csata alatt 6,800 amerikai és 21,000 japán élet veszett kárba. A csata ötödik napján az amerikai tengerészgyalogosok elfoglalták a Suribachi-hegyet.

Egy amerikai zászlót gyorsan felhúztak, de egy parancsnok egy nagyobbat kért, részben arra, hogy inspirálja az embereit és demoralizálja ellenfeleit.
Joe Rosenthal készítette a képet az öt tengerészgyalogosról és egy haditengerészről, ahogy az amerikai zászlót állítják fel.
A képért Rosenthal Pulitzer-díjat szerzett, Felix W. de Weldon pedig a fotó mintájára egy emlékművet készített 100 tonna bronzból, minden 1775 óta elesett amerikai tengerészgyalogos emlékére.

A bemutatott képekről a Time magazin 100 Photos című válogatásában olvashatsz bővebben.

Share This