Divatfotózás története – A kezdetektől

febr 12, 2020 | Kult

Divatfotózás szó hallatán a legtöbb ember lelki szemei előtt modellek jelennek meg extravagáns ruhákban, ahogy a kamera előtt pózolnak, a fotós pedig hatalmas vakuvillantgatások között készíti sorra a képeket. De hogy alakult ki ez az irányzat és kik voltak az ikonikus alakjai?

A divatfotózás születése 1911-re tehető és Edward Steichen nevéhez fűződik. Ő készítette a  legelső, magazinban megjelent divatfotót. Azonban 1856-ban Adolphe Braun kiadott egy könyvet, amiben Castiglione grófnője hivatalos bírói öltözetben pózol, így gyakorlatilag ő volt a világ legelső divatmodellje.

Pierre-Louis Pierson


Pierre-Louis Pierson grófnő fényképe (1863/66 körül)

A technika fejlődésének köszönhetően az 1920-as évektől kezdve épült be a köztudatba a divatfotózás. Nem meglepő módon, először a francia magazinokban jelentek meg képek, mint például a La mode pratique-ban. Első között volt még az amerikai Vogue magazin, ami 1920-tól már Franciaországban is megjelent, és konkurense is, a Harper’s Bazaar. Az utóbbi magazinoknak is köszönhetően a 30-as években az Egyesült Államokban is teret kapott a divatfotózás.

 Edward Steichen, Art et Décoration magazin 1911. április

Edward Steichen, Art et Décoration magazin 1911. április /Forrás/

A kezdeti évek legnagyobb nevei között szerepelnek:

Edward Steichen (1879 – 1973)
Luxemburgi amerikai fotós, festő, művészeti galéria és múzeumi kurátor volt. 1923 és 1938 között Steichen képei a Vogue és a Vanity Fair oldalain jelentek meg, és számos reklámügynökségnél is dolgozott. A leginkább felkapott és a legjobban fizetett fotós volt a korban, filmsztárokkal és a szellemi elittel dolgozott.

George Hoyningen-Huene (1900 – 1968)
Az Oroszországban született fotós az orosz forradalom alatt került először Londonba, majd onnan Párizsba, ahol a Vogue-nál kapott lehetőséget. 1935-ben költözött New Yorkba, itt a Harper’s Bazaar-nak dolgozott. A fotózás mellett két művészeti könyvet is kiadott. 1954-ben részt vett a Star Is Born forgatásán, mint vizuális tanácsadó.

Horst P. Horst (1906-1999)
Német-amerikai divatfotós. Párizsban találkozott George Hoyningen-Huene-nel 1930-ban, akinek az asszisztense, modelle és a szeretője is lett. 1931-ben publikálta első saját fotóját a Vogue-ban. A következő években rengeteg híresség portréját ő készítette. Egyik leghíresebb portréja Marlene Dietrich-ről készült, 1936-ban.

Cecil Beaton (1904-1980)
Angol divat, portré és háborús fotográfus. Első kiállítása a londoni Cooling galériában kapott helyet. New Yorkba költözött, hogy beindítsa a karrierjét, ahol leszerződtette a Condé Nast Publications.

Audrey Hepburn (1964) Photographed by Cecil Beaton.

Audrey Hepburn (1964) Photographed by Cecil Beaton.

A második világháború hatással volt a divat világára is.

Az európai és amerikai művészek közötti szoros kapcsolat megszűnt, a képek tükrözték a háború által felerősített nemzeti öntudatot. A következő évtizedekben állandó fényképész munkatársak, Irving Penn, Munkácsi Márton, Richard Avedon alakította a divatfotózás stílusát.

Irving Penn (1917-2009)
Az első fényképészeti borítója a Vogue magazinnak 1943 októberében jelent meg. A londoni Háborús Információs Iroda művészeti osztálya állást ajánlott neki, de ehelyett önként jelentkezett a hadiszolgálatra, és végig fotózott a háborúban is. 1945 novemberében visszatért New Yorkba, majd 1950-ben megalapította saját stúdióját.

Munkácsi Márton (1896–1963)
Újságíróként és fotográfusként dolgozott, leginkább a sport területén. 1924-től sportfotókat csinált Magyarországon, 1928-1934 között Berlinben az Ullstein Lapok riportere, képei főként a Berliner Illustrierte Zeitungban jelentek meg. 1929-ben végigjárta a Közel-Keletet, 1932-ben fotografált a Graf Zeppelin Föld körüli útján. 1934-től az USA-ban élt, a Harper’s Bazaar fotósa. 1943-ban szívinfarktust kapott, felgyógyulása után egyre kevesebbet fényképezett, önéletrajzi ihletésű regényt írt.

Munkácsi Márton

Munkácsi Márton

Richard Avedon (1923-2004)
1944-ben Avedon reklámfotósként kezdett dolgozni egy áruházban. 1945-ben fényképei megjelentek a Junior Bazaarban és egy évvel később a Harper’s Bazaarban is. 1946-ban Avedon létrehozta saját stúdióját. 1952-ben a Theatre Arts Magazine munkatársának szerkesztője és fotósa lett. 1962-ben csatlakozott a Vogue-hoz, 73-tól pedig a magazin vezető fotósává vált.

Egy cikkben nehéz lenne összefoglalni egy egész műfajt, de igyekeztünk a leglényegesebb neveket megemlíteni, reméljük kedvet kaptatok mélyebben beleásni magatokat a témába. A cikk folytatása következik.

Share This